Fandom

Magyar WikIkariam

Pénz

161pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap3 Share

Arany és költségvetésSzerkesztés

Nyereség:

  • Minden szabad lakos 4 aranyat termel óránként, tehát például 100 lakos 400 aranyat.
  • Az elfoglalt polgárok (nyersanyagtermelők, tudósok) nem termelnek aranyat, sőt,
  • a tudósok finanszírozása még 8 aranyába 1 is kerül a városnak.

Ha átgondolod, ez azt jelenti, hogy ha egy lakost elküldesz kutatónak, a bevételed 12 arannyal csökken. Ugyan így, bár a favágók nem kérnek aranyat a munkájukért, az aranytermelésed 4-el csökken, ha valakit munkába küldesz.
Egy egyszerű példa:
500 lakosból 100 fát vág, 100 bányászik, 50 kutat; akkor 250 fog aranyat termelni, 100+100 nyersanyagot, 50 pedig bért kér a kutatásért. Vagyis 250*4Gold small.gif + 200*0Gold small.gif - 50*8Gold small.gif = (1000 + 0 – 400)Gold small.gif = 600Gold small.gif
Ez az a mennyiség, ami az Egyenlegeknél a Nyereség oszlopban jelenik meg minden egyes városod mellet. (Lásd 1.ábra 1.pont)
A korrupció közvetlenül nem befolyásolja a nyereséget – csak várhatóan kevesebb embered jut majd aranyat termelni.

Penz1.png
1. ábra - Egyenleg (A bal felső sarokban lévő arany ikonnal érhető el)

Fenntartás:

Fenntartása a seregednek van (akiket a barakkban és a hajógyárban képeztél). Ez a költség eloszlik a városaid között, a népesség arányában, függetlenül attól hol képezted őket, vagy épp hol állomásoznak. Az óránkénti költséget 2, 3 megtalálod a súgóban az egységek és a hajók leírásánál. Ez a sereg alapzsoldja.
Azokért a csapatokért, akiket valamilyen akcióba küldtél (utaznak, támadnak, idegenben állomásoznak, blokádolnak) megemelt zsolodt kel fizetni, ami az eredeti duplája, egészen addig, amíg be nem fejezik az akciót (vissza nem kapod az akciópontot).
Ez általában a kiindulási állomásra való visszatérést jelenti, kivéve, ha másik településedre küldted őket, akkor ugyanis az lesz majd az új állomáshelyük, és amint elfoglalták új szállásukat, már ismét csak az alapzsoldot kell fizetni nekik. Persze ha egy egységed elvész az akcióban, onnantól kezdve érte már nem kell fizetni. Az Egyenlegeknél a Fenntartási költség oszlopban ezek a zsoldok jelennek meg, mint már említettük a lakosok arányában szétosztva a városaid között. Igazából csak az utolsó sorban lévő összeget érdemes figyelni. (Lásd 1.ábra 2.pont)

Mennyiség:

Az utolsó oszlopban (Lásd 1.ábra 3.pont) a Nyereség és a Fenntartási költség különbözete szerepel. Itt is a legfontosabb a legalsó szám, ami a teljes birodalmad óránkánti nyereségét jelenti. Ha ez a szám negatív, akkor folyamatosan fogyni fog az aranyad, ami ha nem figyelsz oda, akkor problémát okozhat, mert ha nem tudod kifizetni a seregeid zsoldját, akkor dezertálnak, vagyis elveszik a sereg és a befektetett nyersanyagból sem kapsz vissza, ellentétben azzal, mintha leszerelnéd őket.
Akkor sem lehetsz biztonságban, ha vannak aranykészleteid, mert egy váratlan rablás után elfogyhatnak, és hiába van még a kereskedő poszton vételi ajánlatra lefoglalt aranyad, az automatikusan nem kerül felhasználásra a zsoldfizetésre.

Fejlesztések, melyek befolyásolják az egyenlegedet:

1 Tudomány: A Levélcsúszda kifejlesztésével óránként 1 arannyal csökken a tudósok fenntartási költsége, 8 helyett 7 arany fizut kérnek. Tehát 100 tudós fenntartása 800-ról 700 aranyra csökken óránként.

2 Hadügy: A Térképek 2%-kal, a Becsületkódex 4%-kal, a Logisztika 8%-kal (a Military Future pedig újabb 2%-kal - ha majd egyszer bevezetik) csökkenti a katonák fenntartási költségét. Összesen tehát 14%(+??)-kal csökkenthető a katonák fenntartási költsége.

3 Hajózás: A Hajó Karbantartás 2%-kal, a Szurok 4%-kal, a Tenger Térképek 8%-kal, (a Hajózás Jövője pedig újabb 2%-al - ha egyszer bevezetik) csökkenti a hajók fenntartási költségét. Összesen tehát 14%(+??)-kal csökkenthető a hajók fenntartási költsége.

Konkrét példa

Penz2.png
2. ábra - Városháza

1: 1 300 olyan lakos van a városban aki aranyat termel, ez óránként 4*1 300=5 200Gold small.gif
2: Megmutatja, hogy a városban hány tudós dolgozik (100 jelen esetben). Ez a levélcsúszdának köszönhetően 7*100=700Gold small.gif
3: Megmutatja, hogy hány munkás termel fát (121 jelen esetben). Ők nem termelnek aranyat.
4: Megmutatja, hogy hány munkás termeli az adott szigeten található luxuscikket (400 jelen esetben). Ők nem termelnek aranyat.
5: Az adott város aranytermelése óránként 5 200–700=4 500Gold small.gif (Az eltérés onnan van, hogy a lakosság valójában nem egész szám, csak kerekítve van kiírva)
6: Az adott városra jutó zsoldaránnyal csökkentett termelés.

Arany és kereskedelem:Szerkesztés

A kereskedelemnél aranyat cserélhetsz nyersanyagokra és fordítva. Ehhez először is szükséged van egy Kereskedő posztra, melyet akkor építhetsz, ha a Gazdaság területen kifejlesztetted a Vagyon nevű találmányt.
Ezek után két féle lehetőség áll előtted, tehetsz ajánlatokat, és aztán várod, hogy reagáljanak rájuk, vagy Te magad nézel mások ajánlatai után, és megpróbálod elcsípni az üzletet.

Ajánlatok:

Az első megoldás a kényelmesebb, ilyenkor csak beállítod mit vennél, mit adnál el; mennyit és mennyiért; aztán csak vársz türelemmel… Ehhez először ki kell választanod az Ajánlat tipusánál, hogy az adott anyagot eladni, vagy megvenni szándékozol. Aztán a Mennyiségnél, hogy mennyit adnál el – kell is ennyi legyen raktáron, illetve a poszt Tárolókapacitása is elég nagy kell legyen – vagy mennyit szeretnél vásárolni. Majd a Díj oszlopban meg kell mondanod, mennyit kérsz a portikádért, vagy vételi ajánlatnál, hogy mennyit vagy hajlandó adni érte – utóbbi esetben a kasszádban kell is legyen ennyi pénz, ez ugyanis rögtön lefoglalásra kerül. Tehát ha vételi ajánlatot tennél 3000 borra, 11Gold small.gif/darab áron, akkor ehhez kell legyen 33 000 aranyad. Egy-egy ajánlat akkortól érvényes, amikor megnyomod az Ajánlatok frissítése gombot. Segítségképp mindig láthatod, mennyi az adott poszton lefoglalt aranymennyiség. Ez az összeg ilyenkor nem a kasszádban van, de része a vagyonodnak (vagyis ez is benne van a statisztikában, és el is lehet lopni).

Penz3.gif
3. ábra – saját ajánlatok

Ha jobb ajánlatokat teszel, mint mások, akkor viszonylag hamar, nagyon rossz ajánlat esetében meg talán soha nem reagálnak majd rá a többiek. Amikor megérkezik az üzletfeled flottája vásárolni, azonnal megkapod az aranyakat, a piacról eltűnik a megvett készlet, a kikötődben pedig lezajlik a berakodás, annak megszokott tempójában. Ha pedig árut hoznak, azonnal megkapod az árut, a piacról pedig levonódik a lefoglalt vételár jogos része.

Rárepülés:

A második megoldás hamarabb hozhat eredményt, de ennek ára is van, egyrészt a te kereskedelmi flottádat foglalja az ügylet, akcióponttal egyetemben, másrészt elképzelhető, hogy mire odaérsz, más már elhappolta az orrod elől az ajánlatot.
Ehhez a módszerhez először az Alku vadászt kell használnod. Ha mondjuk márványt szeretnél venni, akkor olyan ajánlatot kell keresned, ahol valaki eladna ilyet (Lásd 4. ábra). Az eredményeknél megjelennek a találatok, ha túl sok van, akkor a választásban segíthetnek a kis nyilak, melyekkel átrendezheted mondjuk táv szerint a találatokat. A példában látszik, hogy van 5Gold small.gif-ért, de csak 5 darab, amivel semmire nem megyünk, van 40Gold small.gif-ért, ami talán még épp megéri szükség esetén, de 4 óra az út... És persze van egész közel, de horribilis összegért. Ha sikerült választani, csak meg kel nyomnod az ajánlat mögötti barna ikont.

Penz4.gif
4. ábra – alku vadász

Többnyire nem kell mást tenni a következő oldalon, mint beírni a mennyiséget, ami érdekel, persze ha akarod módosíthatod az árat is – ennek akkor van értelme, ha esetleg a patner módosítja az ajánlatát – és megnyomni a gombot (Lásd 5. ábra).

Penz5.gif
5. ábra – vételi parancs

Nézzük, hogyan zajlik ekkor az üzlet.
Ha vásárolni mész, megindula megfelelő számú hajó, aztán egyszer csak odaérnek. Ekkor bepakolnak annyi cuccot, amennyi futja még az eladó készleteidből a te vételi szándékodra, illetve amennyir az adott pillanatban van pénz a kasszádban. A szükséges összeget ekkor le is vonja. A rakodás persze a partner kikötőjének tempójában folyik, néha órákig is eltart. Ha egyáltalán nem él már az ajánlat amikor megérkezel, akkor a kissé megtévesztő, „üres kézzel tudott elmenekülni” jelentést kapod. Vigyázz, mert néhány váratlanul sikeres vétellel könnyen kiürítheted a kasszádat!
Ha eladni mész, akkor először felpakolod a cuccot otthon, hajózol, majd ha megérkezel, kipakolsz annyit, amennyire még van ajánlat. Ez azonnal történik, és ekkor megkapod a kasszádba az áruért járó aranyakat is.

Ha a kasszádban kevés arany van, de a piacaidon sok van lefoglalva, bizony előfordulhat, hogy a kasszád pillanatok alatt kiürül, és ha ráadásképp a mérleged negatív, akkor már kezdenek is dezertálni a katonáid. Szóval figyelj arra, hogy ez ne nagyon következhessen be.

2008. július 22., 17:51 (UTC)

  • ez még csak egy vázlat, nincs is belinkelve, csak a nevemhez.
  • eredetileg full HTML verzió volt, még csak részben írtam át wiki formára, kérem, ez ügyben legyetek velem türelmesek.
  • a leírás Deneske87 ötlete/kezdeményezése alapján született, és az Ő engedélyével került fel ide, elsősorban átgondolás céljából.

2008. szeptember 22., 10:04 (UTC)

  • Mivel ennyi ideig nem volt lényegi észrevétel, belinkeltem az egyéb leírások közé

  • Mivel az oldal már régen volt szerkesztve, és az arany rablás megszűnt, ezt a részt kivettem.

Hbtm 2010. január 30., 14:56 (UTC)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki