HadviselésSzerkesztés

Az Ikariamban kétféle csata lehetséges: tengeri csaták, amelyeket hadihajókkal vívnak, valamint szárazföldi csaták, amelyekben katonák és harci eszközök csapnak össze. Az egységeknek a következő a tulajdonságaik vannak:

  • Sebzés - Az egység romboló ereje.
  • Páncél védelem - Sebzéssel szembeni ellenállás.
  • Kitartás - Az egység állóképessége, ami elég fontos szerepet játszik a csaták során.
  • Speciális képességek - Az egyes egységekre jellemző külön képességek.
  • Sebesség - Az egység gyorsasága; a különféle egységekből álló csapat mozgása a leglassabb egységtípushoz igazodik.
  • Rend - Ember vagy gép. (A gépek csak feleannyit profitálnak a gyógyításból.)
  • Ár - Az egység képzésének/előállításának költsége (lakos, építőanyag és egyéb nyersanyag).
  • Fenntartási költség - Az egység órabére aranyban. (Figyelem: A mozgásban lévő egységek fenntartási költsége megduplázódik!)

Lehetséges speciális képességek:

Ostrom - Az egység +30% sebzésbónuszt kap, ha a támadó oldalon harcol.
Ellenállás - Az egység +30% páncélvédelmet kap, ha a védő oldalon harcol.
Törő - Az egység áttörheti a városfalat (ha van).
Gyógyító - Az egység csökkentheti a veszteségeket a csatamezőn.
Regeneráció - Az egység visszaállíthatja a kimerült egységek kitartását.

LehetőségekSzerkesztés

Kétféle csata lehetséges: szárazföldi és tengeri. Szárazföldi harcra a szárazföldi egységek között kerülhet sor - például azonos szigeten lévő két város vitájakor. Tengeren zajló támadás esetén a támadó egy másik szigeten lévő várost támad meg. A szárazföldön a harc a támadó fél egységei és (ha vannak) a védő fél egységei között zajlik. Tengeren keresztül indított támadás esetén először biztosítani kell, hogy az ellenségnek (azaz a védőknek) ne állomásozzanak hadihajói a célvárosnál. Enélkül a csapatszállító hajókat - a fedélzeten utazó katonákkal együtt - elfoghatják a védők, sőt, akár el is süllyeszthetik. Ha nincsenek hadihajók az útban, akkor a katonák partra szállhatnak, és megkezdődhet a város szárazföldi ostroma.

Ellenséges város - sziget térképen történő - kiválasztásakor a következő támadási lehetőségek állnak rendelkezésre:

  • Fosztás - Ha a védők elbuknak, a támadó magával viheti a lopástól nem védett nyersanyagokat.
  • Kikötő blokkolása - A hadihajók megakadályozzák a nyersanyagszállítást a városba/városból.
  • Város megszállása [ehhez a Helytartó nevű hadügyi fejlesztés szükséges] - A megszállt város saját katonai bázisként használható, de az itt állomásozó egységek fenntartási költsége kétszeres. JELENLEG EZ A FUNKCIÓ NEM MŰKÖDIK A JÁTÉKBAN, talán valamelyik frissítéssel visszakerül a lehetőségek közé.

Tipp: Minél nagyobb a legyőzött város kereskedelmi kikötője, annál gyorsabb a berakodás, azaz annál több nyersanyagot lehet elrabolni. Lásd: Kereskedelmi kikötő.
Tipp: A kikötői blokádot biztosító hadihajók és a támadó egységek a hadjárat teljes időtartama alatt kétszeres fenntartási költséget jelentenek!

Csata lefolyásaSzerkesztés

A tengeri és a szárazföldi csaták ugyanúgy zajlanak, de a szárazföldön több tényező játszik szerepet (pl.: a városfal). Minden csatában két fél van: támadó és védő. Viszont ezek a felek több seregből is állhatnak. Egy települést például szövetségessel együtt is meg lehet támadni, ilyenkor a seregek egyetlen közös haderőt formálnak. Minden csata minimum 1 körig tart. Egy kör időtartama 15 perc, és a következőképpen zajlik:

  • Kitartás értékek meghatározása
  • Összesített sebzés meghatározása - Szárazföldi csatáknál a rendszer kiszámítja, hogy a támadó fél rombolóegységei át tudják-e törni a városfalat (ha van ilyen).
  • A sebzés véletlenszerűen oszlik meg az egységek között - Az eltalált egységek meghalnak vagy kitartást vesztenek.
  • A sereg méretének csökkentése az elesettek és a menekülők számával
  • Ha nem alakult ki végső győztes, a csata a következő körrel folytatódik.

Kitartás hatásaiSzerkesztés

Ha egy egység találatot kap, de túléli, akkor csökken a kitartása. Ha a kitartása meghatározott szint alá esik, az egység tulajdonságai gyengülnek, vagy megpróbál elmenekülni (lásd lentebb). A nagyobb - több körön át tartó - csatákban akár a végső eredményt is eldöntheti a kitartás!

  • 3/4 kitartás -> A sebzés és a páncélvédelem 80%-ra csökken.
  • 1/2 kitartás -> A sebzés és a páncélvédelem 60%-ra csökken, az egység elveszít minden speciális képességet.
  • 1/4 kitartás -> A sebzés és a páncélvédelem 40%-ra csökken, az egység 60% valószínűséggel menekülőre fogja.

Tipp: A seregben szolgáló séf minden körben növeli az egységek kitartását.

VárosfalakSzerkesztés

A védekező település városfala többféle hatást is kifejt:

  • A városfal fejlesztésekor szintenként minden védőegység +10% páncélvédelem-bónuszt kap.
  • A városfal minden szintje +3 sebzésbónuszt ad a védőegységeknek.
  • Minden egyes faltörés +10% sebzésbónuszt jelent a támadóegységek számára.

Csak a kifejezetten erre szolgáló egységek képesek áttörni a falat, ilyen például a faltörő kos. Ezek az ostromgépek két körönként legalább egyszer áttörik a falat. Elegendő faltörő kossal viszont már akár az első körben is több törést lehet okozni.

Tipp: Csata után a lakosok automatikusan kijavítják a faltöréseket.

Sebzés és páncélvédelemSzerkesztés

Az összes sebzés a következőktől függ:

  • Az egységek alap sebzése
  • A műhelyben végrehajtható támadási fejlesztések növelik a sebzést.
  • A csökkenő kitartás a sebzést is csökkenti.
  • (Csak támadóegységek esetében) 30%-kal nagyobb sebzés, ha az egységnek van ostrom speciális képessége.
  • (Csak támadóegységek esetében) 10%-kal nagyobb sebzés minden törés után.
  • (Csak védőegységek esetében) +3 sebzés a városfal minden fejlesztése után.
  • Alacsonyabb sebzés nagyon sok (kb. 50+) harcoló egység esetén.

Az egységek páncélvédelme szintén változhat:

  • A műhelyben végrehajtható védelmi fejlesztések növelik a páncélvédelmet.
  • A csökkenő kitartás a védelmet is csökkenti.
  • (Csak védőegységek esetében) 10%-kal a városfal minden fejlesztése után.
  • (Csak védőegységek esetében) 30%-kal nagyobb védelem, ha az egységnek van ellenállás speciális képessége.

A rendszer véletlenszerűen rendeli a sebzést az ellenséges egységekhez. Ha egy egység találatot kap, és a sebzési érték meghaladja az adott egység páncélvédelmét, az egység azonnal meghal. Ha a páncélvédelem meghaladja az elszenvedett sebzést, csak az egység kitartása csökken.

Tipp: A gyógyítók minden körben lehetőségük nyílik megmenteni a haldokló egységeket. Minél több a felcser a seregben, annál nagyobb a sikeres gyógyítás esélye. A gépek esetében a felcserek csak feleannyira hatékonyak.

Győzelem vagy vereségSzerkesztés

Ha a csata aktuális körének végére az erőviszonyok a 3:1 aránynál is kiegyensúlyozatlanabbá válnak, a csata az erősebb hadsereg győzelmével véget ér. Ezt követően a gyengébb sereg feloszlik. (Egy sereg erejének mérőszáma a páncélvédelem és a sebzés összege.) A kitartás hiánya miatt elmenekült egységek a csata után visszatérnek a seregbe, de csak 20 perccel később állnak rendelkezésre. Ha az elmenekültek serege el is bukik, a visszatérő egységeknek kétszer tovább tart a hazaút.

Tipp: Bármikor lehet friss egységeket küldeni már zajló csatába, de ne feledd, hogy ellenfeled is megteheti ugyanezt...

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki